tisdag 9 januari 2018

VW T5

Jag vet inte riktigt vart jag ska starta.. Det finns så mycket snusk man vill göra... Men ett av de framtida projekten som jag tror kommer starta först är en liten camper. Men först en liten historia...

Historia:
Ända sedan tiden före jag hade körkort så hade jag lust på en camper. En gammal surfer var planen. En folkvagnsbuss... Eller mer precist. En VW T2. Inredd med med en säng och en stereo såklart. Kanske något mer, men det minns jag inte.

Det som inte funkade med denna planen var för det första att jag inte hade en enda krona. Och för det andra så hade jag inte körkort. Inte jobb heller för den delen... Jag minns att jag en dag fick en spargris av min far. Kanske det var till jul eller till min födelsedag. Kanske inget av delarna. Motivet var iallafall inte en gris utan en VW T2. Precis en sådan som jag hade lust på. Men det blev aldrig många kronor i den och de få kronor som hamnade där blev flitigt pillade ut och använda till godis eller något annat onödigt snusk.

Med tiden som gick så glömde jag sakta av min dröm. Men körkort det tog jag. Jag kom igenom skolan, ordnade lägenhet, fick både mitt första och andra jobb. Alla pengar jag tjänade gick till mycket onödigt som till sprit, ciggaretter och hyra. Och utan att tänka på några år så gick pengarna fortfarande till samma sak.. Sprit, ciggaretter och hyra.

Jag har liksom aldrig varit den som vart väldigt duktig på att spara pengar. Säkert för att ingen som riktigt lärt mig hur man gör. Pengarna har bara tagit slut nästan fortare än de kom in på kontot.

MEN NU!! 15 år och många resor senare så har mitt intresse kommit tillbaka. Det har bara ploppat upp i hjärnan igen. Hur skönt vore det inte att bara ha en liten camper att dra på helgtur någonstans lite utan tält eller hotell. Dra på semester och ta med hunden för att sedan köra samma bil till jobbet eller butiken... .  Eller det bästa... Att kunna fly från kärringen, dricka öl och spela gitarr. Så många möjligheter. En liten "mancave" i tillägg....

Fast nu har jag ju ingen spargris att spara i och den jag fick av far för många år sedan vet jag inte vart den blev av. Kanske den körde iväg på äventyr. Tur att man inte behöver alla pengar på studs då.
Några tusenlappar till egenkapital och sedan ta ett billån. Fördelen med att vara vuxen.

Idag ligger min dröm med en VW T5 och den drömmen blir säkerligen verklighet. Det finns och eller har nästan alltid funnits färdiga sådana och de heter California eller Ocean. De har pop-up tak och allt du behöver. Precis som i en liten husbil. Problemet är bara att det är allt för dyrt. En ny i Norge ligger på 800.000 och en modell från 2001 ligger på 300.000. Vem vill och eller orkar betala så jävla mycket för en så gammal bil? Eller så mycket för en ny för den delen? Nej, det blir en nyare T5 transporter och att bygga inredningen själv. Bilen kanske kan köpas för 150.000 relativt ny. Och sedan inredning i tillägg. Har ingen direkt budget dock.. 

Nu är jag ju heller inte snickare och har ingen erfarenhet med detta så det kan bli väldigt intressant om det blir bra eller om det bara blir en fastskruvad bäddsoffa i kassen... Men att det sker, det vet jag.

Målet är att innan sommaren 2018 är slut så ska en bil vara köpt och den ska vara färdig till bruk före sommaren 2019.

Över och ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar