Visar inlägg med etikett Bilar. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Bilar. Visa alla inlägg

tisdag 9 januari 2018

VW T5

Jag vet inte riktigt vart jag ska starta.. Det finns så mycket snusk man vill göra... Men ett av de framtida projekten som jag tror kommer starta först är en liten camper. Men först en liten historia...

Historia:
Ända sedan tiden före jag hade körkort så hade jag lust på en camper. En gammal surfer var planen. En folkvagnsbuss... Eller mer precist. En VW T2. Inredd med med en säng och en stereo såklart. Kanske något mer, men det minns jag inte.

Det som inte funkade med denna planen var för det första att jag inte hade en enda krona. Och för det andra så hade jag inte körkort. Inte jobb heller för den delen... Jag minns att jag en dag fick en spargris av min far. Kanske det var till jul eller till min födelsedag. Kanske inget av delarna. Motivet var iallafall inte en gris utan en VW T2. Precis en sådan som jag hade lust på. Men det blev aldrig många kronor i den och de få kronor som hamnade där blev flitigt pillade ut och använda till godis eller något annat onödigt snusk.

Med tiden som gick så glömde jag sakta av min dröm. Men körkort det tog jag. Jag kom igenom skolan, ordnade lägenhet, fick både mitt första och andra jobb. Alla pengar jag tjänade gick till mycket onödigt som till sprit, ciggaretter och hyra. Och utan att tänka på några år så gick pengarna fortfarande till samma sak.. Sprit, ciggaretter och hyra.

Jag har liksom aldrig varit den som vart väldigt duktig på att spara pengar. Säkert för att ingen som riktigt lärt mig hur man gör. Pengarna har bara tagit slut nästan fortare än de kom in på kontot.

MEN NU!! 15 år och många resor senare så har mitt intresse kommit tillbaka. Det har bara ploppat upp i hjärnan igen. Hur skönt vore det inte att bara ha en liten camper att dra på helgtur någonstans lite utan tält eller hotell. Dra på semester och ta med hunden för att sedan köra samma bil till jobbet eller butiken... .  Eller det bästa... Att kunna fly från kärringen, dricka öl och spela gitarr. Så många möjligheter. En liten "mancave" i tillägg....

Fast nu har jag ju ingen spargris att spara i och den jag fick av far för många år sedan vet jag inte vart den blev av. Kanske den körde iväg på äventyr. Tur att man inte behöver alla pengar på studs då.
Några tusenlappar till egenkapital och sedan ta ett billån. Fördelen med att vara vuxen.

Idag ligger min dröm med en VW T5 och den drömmen blir säkerligen verklighet. Det finns och eller har nästan alltid funnits färdiga sådana och de heter California eller Ocean. De har pop-up tak och allt du behöver. Precis som i en liten husbil. Problemet är bara att det är allt för dyrt. En ny i Norge ligger på 800.000 och en modell från 2001 ligger på 300.000. Vem vill och eller orkar betala så jävla mycket för en så gammal bil? Eller så mycket för en ny för den delen? Nej, det blir en nyare T5 transporter och att bygga inredningen själv. Bilen kanske kan köpas för 150.000 relativt ny. Och sedan inredning i tillägg. Har ingen direkt budget dock.. 

Nu är jag ju heller inte snickare och har ingen erfarenhet med detta så det kan bli väldigt intressant om det blir bra eller om det bara blir en fastskruvad bäddsoffa i kassen... Men att det sker, det vet jag.

Målet är att innan sommaren 2018 är slut så ska en bil vara köpt och den ska vara färdig till bruk före sommaren 2019.

Över och ut.

onsdag 15 oktober 2014

Schweiz, Januari 2014

Min allra första fina rediga semestervecka blev ett besök i Schweiz. Besöket bestod av att besöka familj och släkt till Karin. För ni som inte har fått med er så är Karin från Schweiz. Nu ska jag inte skriva ordet Schweiz mer, för det har jag redan gjort nu ett x antal gånger. Karin var i Tyskland någonstans så jag fick flyga helt själv till Zürich. Det var inga problem. Det var heller inga problem att hitta biljettståndet och tåget som skulle ta mig vidare till Wil.

Väl var framme så blev det en tur med bil på ca 2 minuter hem till Silvia (Karins mor). Hemma så fick jag mat och öl. Då blev jag glad. Vi kollade på tv och jag förstod inte många ord. Efter några öl till av märket "Quöllfrisch" auf Hell så tog jag mig till Karins flickrum och sov väldigt gott.

På morgonen/dagen så anlände Karin som suttit på tåg från Berlin under natten i ett q antal timmar. Vi åt säkert lite ost då. Jag minns inte exakt vad vi gjorde. Men jag kommer ihåg att jag fick massa godis och chokolad av Silvia.

Vi åkte och träffade Karins morföräldrar och några kamrater till Karin som på senare tid besökt oss i Norge. Vi åt även en väldigt god middag (jag stod för förrätten) hos Sepp (Karins fader) och hans fru Agnes i deras hus. De hade fin söt liten vinkällare (inte överdrivet mycket vin, men fin ändå) och massa tuffa modellflyg. Trevlig afton.

Dagen efter tuffade vi iväg till Michaela (Karins syster) och Bruno. På vägen drack vi Rivella. En läsk gjord på det som blir över när man gör mjölk... Låter sjukt gott, precis som det var (efter jag vant mig). Vi provade kul hjälmar och köpte mat och ost för kvällen/kvällarna i staden Thun. Vi handlade mest på Migros (den bästa butiken). När vi kom till deras hus fick jag en tour och jag gillade Brunos ölförråd bäst. Jag fick välja öl och valde då Brunos favorit (hans sista) . Vi åt gott och hade en trevlig afton. Bruno var tyvärr på övning i militären så han var inte delaktig.

Vi besökte byn Zweisimmen och prövade bland annat kälke från Davos (minns inte namnet). Det var kul, men det kunde vart mer kul. Det gick inte så fort som jag hade tänkt mig, och man fick passa sig så det inte kom bilar och krockade med en... Vi såg även björnar och riddare. Bildbevis kommer. Tillbaka i Thun så gick vi på restaurang och åt fin mat, spelade biljard och hade gott.

Chokladshopping, gatukonst, spindelmannen, goda viner och väldigt starka (mest lukt) ostar, roliga riktigt farliga ankor/änder, appenzeller, ostfabrik?, coola torn, raclette, rock n roll, whisky teststation.. You name it. Har säkerligen missat en rad massa kul saker. Kanske bilderna får talla för sig. En resa som blir av fler gånger.


Nomnom

Namnam

Tunnel

Uhhmm 

Sweetie

Harry P

Mighty

Brunos sista

Michaela och Brunos balkong/baksida

Samma som ovan.

Det är inte så kallt Karin..  

Klassiskt..

Töfft hus

Zweisimmen..

Karin är fååångad...

Fick låna en matchande mössa...

Skulle bara ta bort den där linan...


Da girls. Michaela, Silvia & Karin

Der Bär unt Ich

HELP ME

Mycket snöööö :D

På tur upp...

Ein hässlich bär und schön karin

En stadig portion Rösti med bacon, oxe mmm...

Den var inte så värst..

Really?

Fin utsikt.. 

Indeed...

Här får man fan se upp alltså.. .

Trötter... :)

Choklad... Vad fan ska man välja?? 

Brandpost1

Brandpost2

Brandpost3

B Safe

Gott vin..

Swiss Spiderman.. .

Lagerrum för god(a)ost

Goda väckarklockor.. 

Ost..

Ost..

Kul hatt...

Bjällerklang...

Nu snackar vi...

Och den sista biten går på plats...

Lufta vin...

Vinkällare...

Torn1

Karins favoritgodis.. Urk. Inte så gott.

Office... 

Najs

Torn2

Kanin

Söt

Korv med bröd har annan betydelse här...

Dessert

Raclette

Happy face

Frühstück är inte utan ost...

Rock n roll bajspapper =)

Good bye hawaii

Oh I wish you were here. =)