På fredagen efter jobb så hade jag ganska stor lust att bli i obalans. Men sedan jag bor ett par stenkast från byn så slog både ekonomin och smartheten in. Då taxi är ganska dyrt och jag i ett nötskal i en pub kan fort bli ännu dyrare. Om sedan om man slår ihop nötskalet och taxi i ett så snackar vi ännu ännu dyrare. Och om man inte har ekonomin till det så blir det bara katastrofalt dyrt.
Så slutsatsen var att jag svängde förbi affären på vägen hem. Jag köpte öl, juice och sprite. Och så en packet rök. Resten fanns redan hemma. Jag har sagt till mig själv ett par gånger att jag inte ska köpa cigg men jag vet hur sugen jag blir efter något glas gott. Så det fick bli så.
Jag kom hem och åt mat och gick på tur med hunden. Senare på kvällen så satt jag mig vid min nya laptop och drack öl och "Smoky Folke Apple". Sedan det finns en drink som redan heter Smoky Apple så fick jag slänga in ett av mina namn i den också. För samma drink det är det inte. För er som har lust att blanda en sådan grogg en dag så skriver jag recept här;
Smoky Folke Apple
8cl Whisky
16cl Epple juice
12cl Sprite
Gör så här;
Starta med whisky. Häll sedan över epplejuice och avsluta med sprite.
Tips;
Om du har alla ingredienser väl kylda så behöver du inte hålla på med is och sånt. Det får plats mer i glaset utan is. Whisky kan du välja själv efter smak och behag. Men snälla inte förstör en fin whisky.
Visar inlägg med etikett Poesi. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Poesi. Visa alla inlägg
söndag 14 januari 2018
torsdag 11 januari 2018
Dagens kula...
Vilken är den mest explosiva av alla desserter??
Scrolla ned för svar....
Glassen... När den Smäll(t)er ;P
Glassen... När den Smäll(t)er ;P
onsdag 15 oktober 2014
Schweiz, Januari 2014
Min allra första fina rediga semestervecka blev ett besök i Schweiz. Besöket bestod av att besöka familj och släkt till Karin. För ni som inte har fått med er så är Karin från Schweiz. Nu ska jag inte skriva ordet Schweiz mer, för det har jag redan gjort nu ett x antal gånger. Karin var i Tyskland någonstans så jag fick flyga helt själv till Zürich. Det var inga problem. Det var heller inga problem att hitta biljettståndet och tåget som skulle ta mig vidare till Wil.
Väl var framme så blev det en tur med bil på ca 2 minuter hem till Silvia (Karins mor). Hemma så fick jag mat och öl. Då blev jag glad. Vi kollade på tv och jag förstod inte många ord. Efter några öl till av märket "Quöllfrisch" auf Hell så tog jag mig till Karins flickrum och sov väldigt gott.
På morgonen/dagen så anlände Karin som suttit på tåg från Berlin under natten i ett q antal timmar. Vi åt säkert lite ost då. Jag minns inte exakt vad vi gjorde. Men jag kommer ihåg att jag fick massa godis och chokolad av Silvia.
Vi åkte och träffade Karins morföräldrar och några kamrater till Karin som på senare tid besökt oss i Norge. Vi åt även en väldigt god middag (jag stod för förrätten) hos Sepp (Karins fader) och hans fru Agnes i deras hus. De hade fin söt liten vinkällare (inte överdrivet mycket vin, men fin ändå) och massa tuffa modellflyg. Trevlig afton.
Dagen efter tuffade vi iväg till Michaela (Karins syster) och Bruno. På vägen drack vi Rivella. En läsk gjord på det som blir över när man gör mjölk... Låter sjukt gott, precis som det var (efter jag vant mig). Vi provade kul hjälmar och köpte mat och ost för kvällen/kvällarna i staden Thun. Vi handlade mest på Migros (den bästa butiken). När vi kom till deras hus fick jag en tour och jag gillade Brunos ölförråd bäst. Jag fick välja öl och valde då Brunos favorit (hans sista) . Vi åt gott och hade en trevlig afton. Bruno var tyvärr på övning i militären så han var inte delaktig.
Vi besökte byn Zweisimmen och prövade bland annat kälke från Davos (minns inte namnet). Det var kul, men det kunde vart mer kul. Det gick inte så fort som jag hade tänkt mig, och man fick passa sig så det inte kom bilar och krockade med en... Vi såg även björnar och riddare. Bildbevis kommer. Tillbaka i Thun så gick vi på restaurang och åt fin mat, spelade biljard och hade gott.
Chokladshopping, gatukonst, spindelmannen, goda viner och väldigt starka (mest lukt) ostar, roliga riktigt farliga ankor/änder, appenzeller, ostfabrik?, coola torn, raclette, rock n roll, whisky teststation.. You name it. Har säkerligen missat en rad massa kul saker. Kanske bilderna får talla för sig. En resa som blir av fler gånger.
Väl var framme så blev det en tur med bil på ca 2 minuter hem till Silvia (Karins mor). Hemma så fick jag mat och öl. Då blev jag glad. Vi kollade på tv och jag förstod inte många ord. Efter några öl till av märket "Quöllfrisch" auf Hell så tog jag mig till Karins flickrum och sov väldigt gott.
På morgonen/dagen så anlände Karin som suttit på tåg från Berlin under natten i ett q antal timmar. Vi åt säkert lite ost då. Jag minns inte exakt vad vi gjorde. Men jag kommer ihåg att jag fick massa godis och chokolad av Silvia.
Vi åkte och träffade Karins morföräldrar och några kamrater till Karin som på senare tid besökt oss i Norge. Vi åt även en väldigt god middag (jag stod för förrätten) hos Sepp (Karins fader) och hans fru Agnes i deras hus. De hade fin söt liten vinkällare (inte överdrivet mycket vin, men fin ändå) och massa tuffa modellflyg. Trevlig afton.
Dagen efter tuffade vi iväg till Michaela (Karins syster) och Bruno. På vägen drack vi Rivella. En läsk gjord på det som blir över när man gör mjölk... Låter sjukt gott, precis som det var (efter jag vant mig). Vi provade kul hjälmar och köpte mat och ost för kvällen/kvällarna i staden Thun. Vi handlade mest på Migros (den bästa butiken). När vi kom till deras hus fick jag en tour och jag gillade Brunos ölförråd bäst. Jag fick välja öl och valde då Brunos favorit (hans sista) . Vi åt gott och hade en trevlig afton. Bruno var tyvärr på övning i militären så han var inte delaktig.
Vi besökte byn Zweisimmen och prövade bland annat kälke från Davos (minns inte namnet). Det var kul, men det kunde vart mer kul. Det gick inte så fort som jag hade tänkt mig, och man fick passa sig så det inte kom bilar och krockade med en... Vi såg även björnar och riddare. Bildbevis kommer. Tillbaka i Thun så gick vi på restaurang och åt fin mat, spelade biljard och hade gott.
Chokladshopping, gatukonst, spindelmannen, goda viner och väldigt starka (mest lukt) ostar, roliga riktigt farliga ankor/änder, appenzeller, ostfabrik?, coola torn, raclette, rock n roll, whisky teststation.. You name it. Har säkerligen missat en rad massa kul saker. Kanske bilderna får talla för sig. En resa som blir av fler gånger.
Nomnom
Namnam
Tunnel
Uhhmm
Sweetie
Harry P
Mighty
Brunos sista
Michaela och Brunos balkong/baksida
Samma som ovan.
Det är inte så kallt Karin..
Klassiskt..
Töfft hus
Zweisimmen..
Karin är fååångad...
Fick låna en matchande mössa...
Skulle bara ta bort den där linan...
Da girls. Michaela, Silvia & Karin
Der Bär unt Ich
HELP ME
Mycket snöööö :D
På tur upp...
Ein hässlich bär und schön karin
En stadig portion Rösti med bacon, oxe mmm...
Den var inte så värst..
Really?
Fin utsikt..
Indeed...
Här får man fan se upp alltså.. .
Trötter... :)
Choklad... Vad fan ska man välja??
Brandpost1
Brandpost2
Brandpost3
B Safe
Gott vin..
Swiss Spiderman.. .
Lagerrum för god(a)ost
Goda väckarklockor..
Ost..
Ost..
Kul hatt...
Bjällerklang...
Nu snackar vi...
Och den sista biten går på plats...
Lufta vin...
Vinkällare...
Torn1
Karins favoritgodis.. Urk. Inte så gott.
Office...
Najs
Torn2
Kanin
Söt
Korv med bröd har annan betydelse här...
Dessert
Raclette
Happy face
Frühstück är inte utan ost...
Rock n roll bajspapper =)
Good bye hawaii
Oh I wish you were here. =)
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)
