Visar inlägg med etikett Livet. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Livet. Visa alla inlägg

torsdag 11 januari 2018

Vad blir det för mat?

Jag jobbar på hotell och jag jobbar bara frukost nu för tiden. Bara för att jag jobbar med frukost så betyder inte det att jag är duktig på att äta det. Speciellt inte under "frukost" timmarna. 

Jag går upp varje dag (utom när jag är ledig) 0345 för att kissa och bajsa med hunden. Sedan startar jag jobbet 0500 och är färdig kl 1300. Bara för att tillägga så jobbar jag med Norges bästa frukost. Nog om det. Idag blev det frukost klockan 1430. 


*Bilden talar för sig själv*
*Frukost*



När det gäller mat så är jag ganska fixerad och kräsen. Jag är också en sådan som inte kunde bry sig mindre om vad jag får på tallriken. Allt efter situation...

Går jag på en restaurang och betalar för mig så har jag krav och kan vara kräsen men jag är sällan dryg eller dum i huvudet. Saker och ting kan gå åt helvete från beställning till servering. Det vet jag allt om. 

Är jag på besök hos någon och blir serverad utan att behöva lyfta ett finger (trotts erbjudande) så är jag bara tacksam och glad. Jag vet att alla inte har intresset, kunskapen, tricksen eller touchen. Det gör ingenting. Vem skulle inte bli glad? Jag vet att jag vet ingenting om till exempel datorer eller bilar. Så det är dig jag springer till när jag behöver hjälp. HJÄLP!!

Många tycker att det är skrämmande att laga mat till en kock. Det är egentligen inte så svårt att misslyckas så så skrämmande ska det nu inte vara. Så länge en kock inte behöver laga maten själv så har vi nu kommit en bra bit på vägen. Sedan är vi inte så kräsna heller egentligen. Nu kanske jag inte ska sitta och prata för alla kockar men jag har och kommer fortfarande att äta konstig, snabb och lat mat som ibland ser ganska oaptitlig ut. Så om du nu skulle serverar mig en skål med pasta och ketchup så kanske jag inte skulle jubla, rulla runt och sjunga WOW. Jag är tacksam för en fin gest och jag är INTE på restaurang. 

Lagar jag maten själv så kan det också gå åt helvete. Det är nu inte alltid som jag är väldigt fixerad och precis men när jag är hemma och det går åt helvete så kan jag fort bli sur och irriterad. Ännu mer om jag är hungrig i tillägg. 

Till exempel är väl när jag lagat en fin tacos och så lossnar inte tortillabrödet från varandra. Och där har vi bara lite stekt färs och hackade grönsaker bakom, men fy fan vad kvällen kan bli trasig. 

Eller ännu värre när man stått och kvärnat kött till hamburgare, slagit den godaste majones och jäst degen till brödet. Och så blir inte brödet stort nog på grund av felbedömning av storlek. Då kan jag gräva ner mig ett tag. Inte skämta med mig då! 


Idag lagade Karin mat.
Kokta fiskpinnar, potatis och majones.


Över och ut!


Dagens kula...


Vilken är den mest explosiva av alla desserter?? 

Scrolla ned för svar....



















































































Glassen... När den Smäll(t)er ;P




onsdag 10 januari 2018

Ett första inlägg..



Det första inlägget i år från min nya Lenovo yoga. Superförnöjd med den och ångrar ingenting. Den har ju både touchscreen och internet om man vill. Det enda var bara att det tog lite tid att rensa den andra på ting och tang som var "sparbart". Det blev mestadels texter av mig och även massa covers. Så jag tänker att jag bjuder på den första texten jag öppnar.... Det blev dokument nämnd "1" och det innehöll texten;

 "I have some news for you, you stole my heart and broke it in two"


Här kommer även en färsk dagsfärsk bild på våran lilla pinne. Pinnen har blivit stor nu och så. Luktar lite unket och smular ganska så lätt. Kanske snart dags för nya löv eller pension. Vad tycker du?  




onsdag 15 oktober 2014

Schweiz, Januari 2014

Min allra första fina rediga semestervecka blev ett besök i Schweiz. Besöket bestod av att besöka familj och släkt till Karin. För ni som inte har fått med er så är Karin från Schweiz. Nu ska jag inte skriva ordet Schweiz mer, för det har jag redan gjort nu ett x antal gånger. Karin var i Tyskland någonstans så jag fick flyga helt själv till Zürich. Det var inga problem. Det var heller inga problem att hitta biljettståndet och tåget som skulle ta mig vidare till Wil.

Väl var framme så blev det en tur med bil på ca 2 minuter hem till Silvia (Karins mor). Hemma så fick jag mat och öl. Då blev jag glad. Vi kollade på tv och jag förstod inte många ord. Efter några öl till av märket "Quöllfrisch" auf Hell så tog jag mig till Karins flickrum och sov väldigt gott.

På morgonen/dagen så anlände Karin som suttit på tåg från Berlin under natten i ett q antal timmar. Vi åt säkert lite ost då. Jag minns inte exakt vad vi gjorde. Men jag kommer ihåg att jag fick massa godis och chokolad av Silvia.

Vi åkte och träffade Karins morföräldrar och några kamrater till Karin som på senare tid besökt oss i Norge. Vi åt även en väldigt god middag (jag stod för förrätten) hos Sepp (Karins fader) och hans fru Agnes i deras hus. De hade fin söt liten vinkällare (inte överdrivet mycket vin, men fin ändå) och massa tuffa modellflyg. Trevlig afton.

Dagen efter tuffade vi iväg till Michaela (Karins syster) och Bruno. På vägen drack vi Rivella. En läsk gjord på det som blir över när man gör mjölk... Låter sjukt gott, precis som det var (efter jag vant mig). Vi provade kul hjälmar och köpte mat och ost för kvällen/kvällarna i staden Thun. Vi handlade mest på Migros (den bästa butiken). När vi kom till deras hus fick jag en tour och jag gillade Brunos ölförråd bäst. Jag fick välja öl och valde då Brunos favorit (hans sista) . Vi åt gott och hade en trevlig afton. Bruno var tyvärr på övning i militären så han var inte delaktig.

Vi besökte byn Zweisimmen och prövade bland annat kälke från Davos (minns inte namnet). Det var kul, men det kunde vart mer kul. Det gick inte så fort som jag hade tänkt mig, och man fick passa sig så det inte kom bilar och krockade med en... Vi såg även björnar och riddare. Bildbevis kommer. Tillbaka i Thun så gick vi på restaurang och åt fin mat, spelade biljard och hade gott.

Chokladshopping, gatukonst, spindelmannen, goda viner och väldigt starka (mest lukt) ostar, roliga riktigt farliga ankor/änder, appenzeller, ostfabrik?, coola torn, raclette, rock n roll, whisky teststation.. You name it. Har säkerligen missat en rad massa kul saker. Kanske bilderna får talla för sig. En resa som blir av fler gånger.


Nomnom

Namnam

Tunnel

Uhhmm 

Sweetie

Harry P

Mighty

Brunos sista

Michaela och Brunos balkong/baksida

Samma som ovan.

Det är inte så kallt Karin..  

Klassiskt..

Töfft hus

Zweisimmen..

Karin är fååångad...

Fick låna en matchande mössa...

Skulle bara ta bort den där linan...


Da girls. Michaela, Silvia & Karin

Der Bär unt Ich

HELP ME

Mycket snöööö :D

På tur upp...

Ein hässlich bär und schön karin

En stadig portion Rösti med bacon, oxe mmm...

Den var inte så värst..

Really?

Fin utsikt.. 

Indeed...

Här får man fan se upp alltså.. .

Trötter... :)

Choklad... Vad fan ska man välja?? 

Brandpost1

Brandpost2

Brandpost3

B Safe

Gott vin..

Swiss Spiderman.. .

Lagerrum för god(a)ost

Goda väckarklockor.. 

Ost..

Ost..

Kul hatt...

Bjällerklang...

Nu snackar vi...

Och den sista biten går på plats...

Lufta vin...

Vinkällare...

Torn1

Karins favoritgodis.. Urk. Inte så gott.

Office... 

Najs

Torn2

Kanin

Söt

Korv med bröd har annan betydelse här...

Dessert

Raclette

Happy face

Frühstück är inte utan ost...

Rock n roll bajspapper =)

Good bye hawaii

Oh I wish you were here. =)