På fredagen efter jobb så hade jag ganska stor lust att bli i obalans. Men sedan jag bor ett par stenkast från byn så slog både ekonomin och smartheten in. Då taxi är ganska dyrt och jag i ett nötskal i en pub kan fort bli ännu dyrare. Om sedan om man slår ihop nötskalet och taxi i ett så snackar vi ännu ännu dyrare. Och om man inte har ekonomin till det så blir det bara katastrofalt dyrt.
Så slutsatsen var att jag svängde förbi affären på vägen hem. Jag köpte öl, juice och sprite. Och så en packet rök. Resten fanns redan hemma. Jag har sagt till mig själv ett par gånger att jag inte ska köpa cigg men jag vet hur sugen jag blir efter något glas gott. Så det fick bli så.
Jag kom hem och åt mat och gick på tur med hunden. Senare på kvällen så satt jag mig vid min nya laptop och drack öl och "Smoky Folke Apple". Sedan det finns en drink som redan heter Smoky Apple så fick jag slänga in ett av mina namn i den också. För samma drink det är det inte. För er som har lust att blanda en sådan grogg en dag så skriver jag recept här;
Smoky Folke Apple
8cl Whisky
16cl Epple juice
12cl Sprite
Gör så här;
Starta med whisky. Häll sedan över epplejuice och avsluta med sprite.
Tips;
Om du har alla ingredienser väl kylda så behöver du inte hålla på med is och sånt. Det får plats mer i glaset utan is. Whisky kan du välja själv efter smak och behag. Men snälla inte förstör en fin whisky.
Visar inlägg med etikett Recept. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Recept. Visa alla inlägg
söndag 14 januari 2018
torsdag 11 januari 2018
Vad blir det för mat?
Jag jobbar på hotell och jag jobbar bara frukost nu för tiden. Bara för att jag jobbar med frukost så betyder inte det att jag är duktig på att äta det. Speciellt inte under "frukost" timmarna.
Jag går upp varje dag (utom när jag är ledig) 0345 för att kissa och bajsa med hunden. Sedan startar jag jobbet 0500 och är färdig kl 1300. Bara för att tillägga så jobbar jag med Norges bästa frukost. Nog om det. Idag blev det frukost klockan 1430.
*Bilden talar för sig själv*
*Frukost*
När det gäller mat så är jag ganska fixerad och kräsen. Jag är också en sådan som inte kunde bry sig mindre om vad jag får på tallriken. Allt efter situation...
Går jag på en restaurang och betalar för mig så har jag krav och kan vara kräsen men jag är sällan dryg eller dum i huvudet. Saker och ting kan gå åt helvete från beställning till servering. Det vet jag allt om.
Är jag på besök hos någon och blir serverad utan att behöva lyfta ett finger (trotts erbjudande) så är jag bara tacksam och glad. Jag vet att alla inte har intresset, kunskapen, tricksen eller touchen. Det gör ingenting. Vem skulle inte bli glad? Jag vet att jag vet ingenting om till exempel datorer eller bilar. Så det är dig jag springer till när jag behöver hjälp. HJÄLP!!
Många tycker att det är skrämmande att laga mat till en kock. Det är egentligen inte så svårt att misslyckas så så skrämmande ska det nu inte vara. Så länge en kock inte behöver laga maten själv så har vi nu kommit en bra bit på vägen. Sedan är vi inte så kräsna heller egentligen. Nu kanske jag inte ska sitta och prata för alla kockar men jag har och kommer fortfarande att äta konstig, snabb och lat mat som ibland ser ganska oaptitlig ut. Så om du nu skulle serverar mig en skål med pasta och ketchup så kanske jag inte skulle jubla, rulla runt och sjunga WOW. Jag är tacksam för en fin gest och jag är INTE på restaurang.
Lagar jag maten själv så kan det också gå åt helvete. Det är nu inte alltid som jag är väldigt fixerad och precis men när jag är hemma och det går åt helvete så kan jag fort bli sur och irriterad. Ännu mer om jag är hungrig i tillägg.
Till exempel är väl när jag lagat en fin tacos och så lossnar inte tortillabrödet från varandra. Och där har vi bara lite stekt färs och hackade grönsaker bakom, men fy fan vad kvällen kan bli trasig.
Eller ännu värre när man stått och kvärnat kött till hamburgare, slagit den godaste majones och jäst degen till brödet. Och så blir inte brödet stort nog på grund av felbedömning av storlek. Då kan jag gräva ner mig ett tag. Inte skämta med mig då!
Idag lagade Karin mat.
Kokta fiskpinnar, potatis och majones.
Över och ut!
onsdag 5 februari 2014
Studentmat
Efter jobbet idag så åkte jag hem skitfort (med bussen). Jag hoppades på att den gnutta ljus ute skulle vara en stund till. Jag bytte jättefort till mina trasiga jeans och vandringsskor. Kastade ned gps och batterier i fickan och begav mig ut. Det var redan mörkt så jag fick gå in ta pannlampan också. Det kan bli svårt att hitta skatter utan ljus.
När jag var färdigt med min skattjakt så var jag hungrig. Så tänkte jag att jag skulle åka hem och laga någon mat. Jag såg en bild för jättelänge sedan som påminner om smörgåsen nedan. Alltså brödet och köttet (hamburgare). Jag forskade i min hjärna med vad jag var sugen på, och resultatet blev.....
Emil´s tacofest;
400 g blandfärs/köttfärs/svinfärs/kycklingfärs (färs helt enkelt).
8 brödskivor (i detta fall formfranska)
1 påse taco kryddor
1/2 lök
Finhacka löken och blanda alla ingredienser väl. Följ sedan stegen på bilden nedan. Stek med olivolja eller dylikt. Jag gillar olivolja bäst. Stek på lägre värme. Om du vill kan du steka på så låg värme så att köttet blir stekt men att inte brödet blir bränt. I mitt fall så steker jag lite färg på brödet och så kör jag in in ugnen på 150-170 grader ca 10 min. Kutta upp i fina bitar och servera. Emil´s tacofest går att servera med sallad, såser och dipp. Eller vad man nu föredrar...
Kvällens Exempel;
Guacamole;
1 avokado
1/2 lök
1 tomat
1 msk creme fraiche
citronsaft
salt & peppar
Rensa och mosa din handplockade, ekologiska och lokala avokado. Det vill säga om du har tillgång till sådan. Finhacka sedan löken och tomaten och rör ned i avokadon. Ha sedan ned creme fraiche, några droppar sitronsaft (så att inte avokadon blir röd), salt och peppar. Rör runt lite och smaka. Färdig.
Het creme fraiche;
3 msk creme fraiche
3-4 msk het salsa (beroende på hur het man vill ha det)
Mixa allt samman. Hokus pokus.....
När jag var färdigt med min skattjakt så var jag hungrig. Så tänkte jag att jag skulle åka hem och laga någon mat. Jag såg en bild för jättelänge sedan som påminner om smörgåsen nedan. Alltså brödet och köttet (hamburgare). Jag forskade i min hjärna med vad jag var sugen på, och resultatet blev.....
Emil´s tacofest;
400 g blandfärs/köttfärs/svinfärs/kycklingfärs (färs helt enkelt).
8 brödskivor (i detta fall formfranska)
1 påse taco kryddor
1/2 lök
Finhacka löken och blanda alla ingredienser väl. Följ sedan stegen på bilden nedan. Stek med olivolja eller dylikt. Jag gillar olivolja bäst. Stek på lägre värme. Om du vill kan du steka på så låg värme så att köttet blir stekt men att inte brödet blir bränt. I mitt fall så steker jag lite färg på brödet och så kör jag in in ugnen på 150-170 grader ca 10 min. Kutta upp i fina bitar och servera. Emil´s tacofest går att servera med sallad, såser och dipp. Eller vad man nu föredrar...
Guacamole;
1 avokado
1/2 lök
1 tomat
1 msk creme fraiche
citronsaft
salt & peppar
Rensa och mosa din handplockade, ekologiska och lokala avokado. Det vill säga om du har tillgång till sådan. Finhacka sedan löken och tomaten och rör ned i avokadon. Ha sedan ned creme fraiche, några droppar sitronsaft (så att inte avokadon blir röd), salt och peppar. Rör runt lite och smaka. Färdig.
Het creme fraiche;
3 msk creme fraiche
3-4 msk het salsa (beroende på hur het man vill ha det)
Mixa allt samman. Hokus pokus.....
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)