Visar inlägg med etikett Vänner. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Vänner. Visa alla inlägg

söndag 13 april 2014

Bilder



Kurry
 


Cuba libre


Gulrotkake

Picasso

Fiskegratäng

"Sushi restaurang skylt" 2014

Arbetsplats

Elliott Vm-Söndagen

Bratten

Bratten

Fine dining

Vacuum

torsdag 10 april 2014

Spanien, Augusti 2013

Vi hade ett par planer i reseväg till en början. Karin och jag alltså...Sakta men säkert så minskade tiden för dessa planer, så blev det nya planer, och nyare planer...... Det blev det nya jobb, ny stad och så självklart med kan man inte alltid få hela kakan. Så blev det kortare tid för "semester". Detta skulle blivit min första rediga semester, då jag tydligen stannat på ett jobb så länge så att man får semester. Ett vanligt jobb helt enkelt. Men så flyttade vi till Bodø istället, mot nytt jobb.... Det velades mellan Ryssland & Kazaktstan.....Schweiz & Marocco... Slutligen så blev det Spanien.

Mallorca, Spanien
Dit vi for, dit vi masade oss iväg i 1 veckas tid då vi låg mellan arbeten och ort. Vi hamnade på Mallorca i den/det lilla byn/samhället "Port de soller" som i sin tur var bebodd av Marcos och Nati. Det var det mest konstigaste någonsin. Vem hade trottt att de skulle bo just där....i Port de soller? Vi bodde i ett gult hotell med dålig frukost (efter första frukosten så köpte vi egen) ett bollkast från stranden. Ett till litet bollkast eller 3 minuters promenad så låg "Don pedro", Marcos och Natis lilla söta bistro. Där brukade vi stanna till och äta oss fulla av hemlagade läckerheter, sköljde ned det gjorde vi även med god dricka, bland annat Natis perfekta sangrias i otroligt stora glas. Vi spenderade våran vecka med vandring, badning, kajaking, shopping, svettning, svettning, svettning och svettning, restaurang besök och lite öl. Det blev även turer till andra platser på ön, väldigt fint och/men otroligt varmt i Augusti. Den sista natten hade vi inte bokat hotell. Då fick vi sova på soffan hemma hos Juanjo, Eva och Ramiro i Soller. På morgonen så körde Alfredo (Natis fader) oss till Palma och vi kunde flyga hem till Norge igen! Verkligen en plats för barnfamiljer, och krökarungdomar. Jag skulle aldrig åkt dit om det inte var för att Marcos och Nati var där. Jag väljer 1500 destinationer i Spanien före Mallorca. Utöver det lilla så är Mallorca en fin plats självklart, men väldigt uttjatat. Nedan kommer bilder, inte i ordning tyvärr.......... Fler bilder ska finnas på något minneskort här eller där. De kom tydligen inte med i datorn. Det kommer säkert upp när de återfinnes. Salude!

Friklättrning i Sa Calobra

Love booth i So Calobra

Wut?
  
Oliver?

Skylt för hobbyalkoholister
  
Don pedro

Yummy

Karneval

Kannibal

Kan i val?

Sexy hat

Bläckfisk

Nu ska vi tillaga bläckfisk på Don pedro =)

Marcos tar det lungt den stunden han kan!

Trött, javisst!

Yummy hamburgare!

En liten cache
Nati tar ett kort! ?



fredag 4 april 2014

Brända mandlar låter godare än brända nudlar..?

En trevlig nyhet är att Karin bränner nudlar varje gång. Hur det nu går till det vet jag inte, men det är sant. Varje gång hon gör det så skrattar jag, vilket är varje gång. Hon säger att det är det enda hon bränner, vilket är sant till 98%.

Jag brände nudlar en gång, men jag minns det inte. Jag minns inte heller om det var nudlar... Det vinglar mellan nudlar och ris.......
Det hela skedde 2011 när jag och Andre bodde tillsammans i Svolvær. Jag började proceduren och gick tydligen till sängs. Full var jag inte så mycket. Andre vaknade senare av att brandlarmet gick i hela huset (gamla köpsentret med lägenheter på toppen). Klockan var kanske tidigt på morgonen och vi båda hade sådana uppblåsbara dubbelsängar. Han gick ut från sitt rum och det var tydligen en halv meter rök i taket. Hur mycket rök det nu var kommer jag aldrig få reda på. När han konfronterade mig så sa jag att det inte var jag, och så gick han inte på det (detta kommer jag inte heller ihåg).

Nedan är mitt senaste paint mästerverk samt bilder på Elliotts 1 årsdag.


Bil pyramid.

Jag och Elliott, före sängdags på 1 årsdagen

Elliott på sin nya gunghäst han fick av mig och Karin

lördag 25 januari 2014

Svalbard 2.0

78°N Svalbard
Part 2.0
21/4 - 25/4  2013
Nu på svenska!

Jag kommer ihåg en gång. Det var förra året. Ca en månad efter jag kom hem från Svalbard så åkte jag tillbaka igen. Det måste ha varit en Emilmagnet med 2013 i styrka. Jag diggar, diggade och diggat.Vart ska jag börja? Denna lilla historia kommer att vara inte så länge. Jag har varken tid eller ork att skriva så detaljerat som 78°N inlägget. Okej. Vi såg ingen ingen isbjörn.

Dag 1.
Bussen kom till dörren på Svinøya rorbuer (min dåvarande arbetsplats). Bussen plingade på och vi alla steg på. Bussen körde kort där efter de räknat upp så vi stämmer med siffrorna. Vi stämde såklart med siffrorna. Bussen luffade från Svolvær till Stokmarknes. Inkluderat i denna turen är en liten tur på 30 minuter med båt. Eller färja. Stokmarknes är även den staden  som min lilla son Elliott är född.  Väl i Stokmarknes så kastade bussen av oss på flygplatsen. Och där intog vi de första små ölarna. Vi flyger till Tromsø och sedan vidare till Longyearbyen. När vi landar på Longyearbyen flygplats så måste vi ta oss förbi den uppstoppade isbjörnen för att komma oss till den magiska bussen. På den magiska bussen så öppnar jag min lilla flaska whiskey. Jag kommer inte ihåg mer av den kvällen. Jag har hört roliga historier och tråkiga. Men inget farligt.

Dag 2. Vi vaknar och äter något. Är det denna dagen vi kör snöskoter till Barentsburg? Detta är det Ryska samhället på Svalbard. Väl där så drack vi obehagliga mängder vodka. Det är väl det man gör i Ryssland?. Vi är fortfarande i Norge. Och vi betalar 200 NOK för en flaska vodka över baren. Bara till middagen så kom Jerome med ett par flaskor. Kvällen blev kort för många, lång för vissa. Men vodkan drabbade alla. Stora och små, unga och grå. Det spelade ingen roll hur mycket eller hur många år man hade övat för att inte längre bli så full, för att inte längre hamna i det fulla drägg stadiet. Jag talar inte bara för mig själv. Även de duktiga pojkarna blev tagna. Ägaren och våran chef Ola. Han visade bilder på sina spyor i badkaret. Det såg coolt ut. Olas broder. Erik, han var förbannad. Han hade även velat ligga med den unga kvinnliga guiden. Och han hade gått in i fel rum och stökat sönder massa ting.

Slutsats; Alla historier från Barentsburg skulle egentligen stanna där. Men det är så kul att skriva.

Dag 3. Jag är så sjuk. Jag har aldrig kännt mig så här förut. Första tanken var vodkan (att den gjort mig så illa). Andra tanken var också vodkan. Jag drack inte bara vodka dock. På natten när jag gick och lade mig så drack jag väldigt mycket vatten, för att inte bli så otroligt bakfull. Jag frågade våran guide på dagen, när jag mådde som värst om det var bra att dricka kranvattnet i Barentsburg. Det skulle inte vara några problem. (Väl hemma så berättade Karin att det inte var smart att dricka vattnet där. Det innehöll en massa skit.)
Vi körde hem skotrarna till Longyearbyen. Självklart var det fest.

Dag 4. Jag var smartast, jag drack en ingen öl och gick och sov väldigt tidigt dag 3 och det resulterade i att jag mådde perfekt på denna dagen. Jag var fortfarande dålig av vattnet dock. Denna dagen gick vi till "Huset" och åt 3 rätters. Det var najs. På kvällen åkte vi hem. Vi flög till Tromsø och vidare till Leknes och buss hem till Svolvær.

Någon stans mellan så hade vi lite egentid. Då rökte vi, vi drack öl, vi spelade uno Vi shoppade billig alkohol och ciggaretter och gick på tur. Det var trevligt. Vi köpte även aktier av isbjörnar. Det smakade gott. Nästa gång jag far dit så vill jag äta isbjörn. Nom nom.



Andras och jag

Här är jag inne i gruvan

Svettig och glad efter turen upp till gruvan

Radu och tokmarknes lufthavn.

Jerome









Barentsburg

Barentsburg










En klassisk turistig bild från Svalbard lufthavn





Andrei var väldigt INTE nöjd med widerøe små flygplan