onsdag 5 februari 2014

Studentmat

Efter jobbet idag så åkte jag hem skitfort (med bussen). Jag hoppades på att den gnutta ljus ute skulle vara en stund till. Jag bytte jättefort till mina trasiga jeans och vandringsskor. Kastade ned gps och batterier i fickan och begav mig ut. Det var redan mörkt så jag fick gå in ta pannlampan också. Det kan bli svårt att hitta skatter utan ljus.

När jag var färdigt med min skattjakt så var jag hungrig. Så tänkte jag att jag skulle åka hem och laga någon mat. Jag såg en bild för jättelänge sedan som påminner om smörgåsen nedan. Alltså brödet och köttet (hamburgare). Jag forskade i min hjärna med vad jag var sugen på, och resultatet blev.....

Emil´s tacofest;
400 g blandfärs/köttfärs/svinfärs/kycklingfärs (färs helt enkelt).
8 brödskivor (i detta fall formfranska)
1 påse taco kryddor
1/2 lök

Finhacka löken och blanda alla ingredienser väl. Följ sedan stegen på bilden nedan. Stek med olivolja eller dylikt. Jag gillar olivolja bäst. Stek på lägre värme. Om du vill kan du steka på så låg värme så att köttet blir stekt men att inte brödet blir bränt. I mitt fall så steker jag lite färg på brödet och så kör jag in in ugnen på 150-170 grader ca 10 min. Kutta upp i fina bitar och servera. Emil´s tacofest går att servera med sallad, såser och dipp. Eller vad man nu föredrar...

 

Kvällens Exempel;

Guacamole;
1 avokado
1/2 lök
1 tomat
1 msk creme fraiche
citronsaft
salt & peppar

Rensa och mosa din handplockade, ekologiska och lokala avokado. Det vill säga om du har tillgång till sådan. Finhacka sedan löken och tomaten och rör ned i avokadon. Ha sedan ned creme fraiche, några droppar sitronsaft (så att inte avokadon blir röd), salt och peppar. Rör runt lite och smaka. Färdig.

Het creme fraiche;
3 msk creme fraiche
3-4 msk het salsa (beroende på hur het man vill ha det)

Mixa allt samman. Hokus pokus.....



onsdag 29 januari 2014

VART AR JAG?

Jag sitter har och kollar pa aktiviteter. Pa ting att gora pa annat hall. Pa ting att gora pa nasta semester. Vilket ar om en och en halv vecka. Jag sitter nu i ett frammande land och tangentbordet ar valdigt lustig. Pa Y platsen finner man bokstaven Z. Och pa Z platsen finner man bokstaven Y. Och sa finns aven bokstaven ö pa med, men det ar omojligt att gora STORT. Vart ar jag? Den som gissar ratt far en speciell present hemskickad. Den som aven kan gissa ratt pa vilken stad jag ar i, han/hon far aven en extra present hemskickad. VART AR JAG?


söndag 26 januari 2014

I väntan

Jag väntar med munnen öppen och full av luft. Jag väntar med hjärtat slående i bröstet. Jag väntar med fötterna i mina skor, som i sin tur nuddar golvet på flygplatsen. Jag väntar på att få smaka på något, kanske en smörgås. Jag väntar i förväntan (vitsig), jag väntar på fjäll, snö, ost och choklad. Jag väntar på min kära dam. Jag väntar, jag väntar och väntar. Jag väntar på att få gå på flyg Sk4111 och SK841. Endast så att jag kan få lukta på stinkande ost, pussa på Karin och att åka kälke ned för fjäll.

Jag väntar, I förväntansfull väntan.

lördag 25 januari 2014

Konst från 2013

En liten utställning av mina konstverk
Konstverk av BroderEmil


"hipstergroda" Målad i akryl. Började måla ett par brillor...

"dottie" Målad i olja. Målades samtidigt som kattis

"kattis" Målad i olja
kattis tog många veckor att måla. Olja torkar ju aldrig!

"snakeaff" Målad i akryl
snakeaff tog ett par dagar att få till. Och ändå så blev han solbränd.

Svalbard 2.0

78°N Svalbard
Part 2.0
21/4 - 25/4  2013
Nu på svenska!

Jag kommer ihåg en gång. Det var förra året. Ca en månad efter jag kom hem från Svalbard så åkte jag tillbaka igen. Det måste ha varit en Emilmagnet med 2013 i styrka. Jag diggar, diggade och diggat.Vart ska jag börja? Denna lilla historia kommer att vara inte så länge. Jag har varken tid eller ork att skriva så detaljerat som 78°N inlägget. Okej. Vi såg ingen ingen isbjörn.

Dag 1.
Bussen kom till dörren på Svinøya rorbuer (min dåvarande arbetsplats). Bussen plingade på och vi alla steg på. Bussen körde kort där efter de räknat upp så vi stämmer med siffrorna. Vi stämde såklart med siffrorna. Bussen luffade från Svolvær till Stokmarknes. Inkluderat i denna turen är en liten tur på 30 minuter med båt. Eller färja. Stokmarknes är även den staden  som min lilla son Elliott är född.  Väl i Stokmarknes så kastade bussen av oss på flygplatsen. Och där intog vi de första små ölarna. Vi flyger till Tromsø och sedan vidare till Longyearbyen. När vi landar på Longyearbyen flygplats så måste vi ta oss förbi den uppstoppade isbjörnen för att komma oss till den magiska bussen. På den magiska bussen så öppnar jag min lilla flaska whiskey. Jag kommer inte ihåg mer av den kvällen. Jag har hört roliga historier och tråkiga. Men inget farligt.

Dag 2. Vi vaknar och äter något. Är det denna dagen vi kör snöskoter till Barentsburg? Detta är det Ryska samhället på Svalbard. Väl där så drack vi obehagliga mängder vodka. Det är väl det man gör i Ryssland?. Vi är fortfarande i Norge. Och vi betalar 200 NOK för en flaska vodka över baren. Bara till middagen så kom Jerome med ett par flaskor. Kvällen blev kort för många, lång för vissa. Men vodkan drabbade alla. Stora och små, unga och grå. Det spelade ingen roll hur mycket eller hur många år man hade övat för att inte längre bli så full, för att inte längre hamna i det fulla drägg stadiet. Jag talar inte bara för mig själv. Även de duktiga pojkarna blev tagna. Ägaren och våran chef Ola. Han visade bilder på sina spyor i badkaret. Det såg coolt ut. Olas broder. Erik, han var förbannad. Han hade även velat ligga med den unga kvinnliga guiden. Och han hade gått in i fel rum och stökat sönder massa ting.

Slutsats; Alla historier från Barentsburg skulle egentligen stanna där. Men det är så kul att skriva.

Dag 3. Jag är så sjuk. Jag har aldrig kännt mig så här förut. Första tanken var vodkan (att den gjort mig så illa). Andra tanken var också vodkan. Jag drack inte bara vodka dock. På natten när jag gick och lade mig så drack jag väldigt mycket vatten, för att inte bli så otroligt bakfull. Jag frågade våran guide på dagen, när jag mådde som värst om det var bra att dricka kranvattnet i Barentsburg. Det skulle inte vara några problem. (Väl hemma så berättade Karin att det inte var smart att dricka vattnet där. Det innehöll en massa skit.)
Vi körde hem skotrarna till Longyearbyen. Självklart var det fest.

Dag 4. Jag var smartast, jag drack en ingen öl och gick och sov väldigt tidigt dag 3 och det resulterade i att jag mådde perfekt på denna dagen. Jag var fortfarande dålig av vattnet dock. Denna dagen gick vi till "Huset" och åt 3 rätters. Det var najs. På kvällen åkte vi hem. Vi flög till Tromsø och vidare till Leknes och buss hem till Svolvær.

Någon stans mellan så hade vi lite egentid. Då rökte vi, vi drack öl, vi spelade uno Vi shoppade billig alkohol och ciggaretter och gick på tur. Det var trevligt. Vi köpte även aktier av isbjörnar. Det smakade gott. Nästa gång jag far dit så vill jag äta isbjörn. Nom nom.



Andras och jag

Här är jag inne i gruvan

Svettig och glad efter turen upp till gruvan

Radu och tokmarknes lufthavn.

Jerome









Barentsburg

Barentsburg










En klassisk turistig bild från Svalbard lufthavn





Andrei var väldigt INTE nöjd med widerøe små flygplan

Det är lycka < 3

För några kvällar sedan så satt jag på soffan och gjorde ingenting. Tiden bara sprang iväg och helt plötsligt så hade jag gjort två duktigt fina inlägg är på svensk1. Så började jag känna mig lite trött. Jag hade laddat ned en film som jag kände skulle vara ska vara helt najs och okej att somna till. Filmen heter "Escape plan", det är en ny actionrulle med Stallone och Schwarzenegger (Stavning rätt). Den var helt okej, men lite töntig action. Innan jag satte på filmen så började jag bli lite smått hungrig också. Jag lyfte på rumpan och tog mig en titt i kylskåpet och skafferiet. Jag hittade ingenting. Jag åt senast 12 timmar tidigare (Förutom de få bitarna "Walters choklad" (den bästa chokladen i Norge) när jag kom hem från jobbet). Jag överväger att kolla frysen, för där ligger det bara sånt som man inte är sugen på. Har sällan något som går snabbt. Men jag tog mig en titt ändå. Två fina förpackningar lite obekant, men ändå väl bekant god mat. Det var länge sedan jag blev lycklig av Gorby´s. 

Det är lycka <3

torsdag 23 januari 2014

Syskonen med de 3 R.

Det kommer bli svårt för mig att ta emot besökare i framtiden. Det är för att jag jobbar väldigt mycket. Hela veckan så... Det kommer bli omöjligt. Men när jag är pensionist så går det superbra. För då jobbar jag inte. Då är jag ju ledig. Inte för att någon vill komma på besök heller.

Så om du skulle vara på genomresa här i Bodø så ber jag dig googla hotell eller dylikt. Eller välja en annan resrutt, eller familj. Detta inlägg är speciellt inriktat på en person. En person i min gamla klan? En person min familj?? Eller är det en syster??? Är det min syster???? Är det den äldre?????  Älskar dig<3

Detta inlägget är tillägnat till en av mina systrar. Till den äldre. Men det kommer även att beröra en annan syster. Den yngre... Älskar dig också <3 Den systern mitt i mellan nämndes inte här. Men jag älskar dig också <3

Rebecca, Ronja, Remil & Relena

Till syskonen med de 3 R;
En dag är vi alla gamla och grå, om livets vindar nu låter det ske. Livets vindar har skördat och skördar fortfarande människor vi älskar, eller inte älskar. Jag är bortom räckhåll för er, men jag önskar att vi kunde vara närmre. Jag vet och jag känner att ni alla någon gång behövt eller behöver mig där. Kanske för att slå någon på käften, kanske för att trösta eller kanske för den kärlek som jag inte har haft där till hands. Jag har behövt er till minst lika mycket och till samma saker. Syskon. Det är vad vi är. Det förblir vi. Det är vad vi kommer att dö som. Även om vi inte kommer att ses snart så älskar jag er. Mina tre små smultron <3



    Ensam kväll den 24/1 - 14


    Hyllning till Påskharen efter påsk 2013