Klockan 19:01 bestämde jag och Karin för att gå på tur. Solen sken och det var väldigt fint ute. Jag hoppade in i duschen och gjorde mig i ordning. Fixade även koordinater till en liten cache uppe på en kulle.
Lite mer brutal en än kulle var det dock. När vi kom utanför ytterdörren så snöade det lite grand, när vi satt i bilen så klarnade det upp. När vi var 50 meter från cachen så såg vi ut mot Landegode och upptäckte ett fint mörkt moln som sakta kom mot vårat håll. 5 minuter efter så hade vi små hårda snöflingor som kastade sig hårt i ansiktet. Vi var uppe på toppen och ned ganska fort. Med resultat självklart..... Typiskt väder. =)
Jag har även kommit fram till att jag vill pröva att spara pengar. På ett radikalt sätt. För er som känner mig så kan jag svårt för att göra smått. Jag tänkte pröva under en månads tid att bara äta fiskegratäng. De kostar 10 kr styck och ligger på 450 gram. Om jag äter 2 per dag under en hel månad så blir det ca 620 kr . Hur kommer bajset att lukta? Hur kommer bajset att se ut? Kommer det att simma ut? Det är frågorna som snurrar runt i huvudet. Hur som helst så får det bli när jag har flyttat och förmodligen fått en större frys.
För bara 4 minuter sedan så frågade Karin varför inte badrumsvågen fungerade....
Karin - Do you know why the scale is not working? Did you take the battery?
Jag - Yes I took battery, how did you know?
Karin - I know you, what did you do with it?
Jag - I needed it for my guitar tuner. (Jag skrattade röven av mig)
Nu sitter jag och väntar på min fiskegratäng, den är 40 minuter undan. Så ska jag avnjuta den och den nya filmen "Lone survivor" med Mark Wahlberg. Jag hoppas den är minst lika bra som jag förväntat mig!
Här är även min senaste konst från paint;
Alla är olika
Faktisk en ful fiskegratäng.
onsdag 2 april 2014
5 rubriker
onsdag 26 mars 2014
Paint och andra ting =)
Ja fy fan vad länge sedan det var jag skrev här... Det har berott på flera anledningar. Ena är att jag trodde det skulle vara kul att skriva ofta på min nya blogg men så var det tydligen inte, även att det är väldigt hippt. Att skriva blogg alltså... Hur ska jag kunna skriva en bok eller två om jag inte ens klarar av att skriva några jävla blogginlägg var och varannan dag? Jaja, ju fick jag ju fingret ur röven så att säga...
Förra inlägget handlade om studentmat, det innan det var en liten tävling, vilket egentligen inte skulle sluta med en lovad present. Min första tanke var att jag skulle skicka min vänstra socka eller högra efter en eller två jobbdagar. Men så vart det för seriöst så jag fick ju skicka en seriös vinst till min syster nere i Göteborg.
Idag så hade jag en liten prat med Solis. Hon/han heter egentligen något helt annat, men jag vet inte om hon kanske vill vara anonym på min kända blogg. Jag frågade om hon ville se mina målningar jag gjort i paint. Hon sade nej... Mitt förslag var att göra en hemsida och posta mina tavlor men eftersom jag har en blogg så går det ju utmärkt att posta de här, eller hur? Så nedan så kommer mina gamla och nya målningar som jag har lagat, de som är väldigt gamla finns inte med, för de är ju otroligt gamla. (Sådanna seriösa som jag inte har kvar och sådana som jag inte minns..)
Innan bilderna så har jag lite viktigt att berätta. Den 22/3 så blev min själsfrände 26 år gammal. Den 24/3 Så blev min lilla son Elliott 1 år gammal. Och idag den 26/3 så blev jag och Karin 1 år gamla. Underbar vecka.
Jag har även en till sak att erkänna. Jag kommer inom kort tid sluta på mitt nuvarande jobb. Med så kort tid som imorgon eller dagen därpå. (3 månaders uppsägningstid). Jag har idag 3 alternativ till andra jobb, de 3 andra alternativen väntar på mina svar. Ja eller Nej såklart. Jag har väldigt svårt att bestämma mig vad jag ska välja, alla verkar så bra. Och allt vad det nu innebär. 2 av alternativen är helt nya för mig. Jag kanske ska avslöja i nästa inlägg. Men 1 av alternativen är i Bodø, och de andra 2 alternativen är i Lofoten. (Karin och jag är fortfarande tillsammans). Det jag kommer att välja kommer att bli varandes i 3.5 - 4år. Vilket är lååång tid för mig. OKEJ, över till mina målningar/tavlor! (De är inte i åldersordning)
Förra inlägget handlade om studentmat, det innan det var en liten tävling, vilket egentligen inte skulle sluta med en lovad present. Min första tanke var att jag skulle skicka min vänstra socka eller högra efter en eller två jobbdagar. Men så vart det för seriöst så jag fick ju skicka en seriös vinst till min syster nere i Göteborg.
Idag så hade jag en liten prat med Solis. Hon/han heter egentligen något helt annat, men jag vet inte om hon kanske vill vara anonym på min kända blogg. Jag frågade om hon ville se mina målningar jag gjort i paint. Hon sade nej... Mitt förslag var att göra en hemsida och posta mina tavlor men eftersom jag har en blogg så går det ju utmärkt att posta de här, eller hur? Så nedan så kommer mina gamla och nya målningar som jag har lagat, de som är väldigt gamla finns inte med, för de är ju otroligt gamla. (Sådanna seriösa som jag inte har kvar och sådana som jag inte minns..)
Innan bilderna så har jag lite viktigt att berätta. Den 22/3 så blev min själsfrände 26 år gammal. Den 24/3 Så blev min lilla son Elliott 1 år gammal. Och idag den 26/3 så blev jag och Karin 1 år gamla. Underbar vecka.
Jag har även en till sak att erkänna. Jag kommer inom kort tid sluta på mitt nuvarande jobb. Med så kort tid som imorgon eller dagen därpå. (3 månaders uppsägningstid). Jag har idag 3 alternativ till andra jobb, de 3 andra alternativen väntar på mina svar. Ja eller Nej såklart. Jag har väldigt svårt att bestämma mig vad jag ska välja, alla verkar så bra. Och allt vad det nu innebär. 2 av alternativen är helt nya för mig. Jag kanske ska avslöja i nästa inlägg. Men 1 av alternativen är i Bodø, och de andra 2 alternativen är i Lofoten. (Karin och jag är fortfarande tillsammans). Det jag kommer att välja kommer att bli varandes i 3.5 - 4år. Vilket är lååång tid för mig. OKEJ, över till mina målningar/tavlor! (De är inte i åldersordning)
Color rabbit (en kanin med olika fäger)
onsdag 5 februari 2014
Studentmat
Efter jobbet idag så åkte jag hem skitfort (med bussen). Jag hoppades på att den gnutta ljus ute skulle vara en stund till. Jag bytte jättefort till mina trasiga jeans och vandringsskor. Kastade ned gps och batterier i fickan och begav mig ut. Det var redan mörkt så jag fick gå in ta pannlampan också. Det kan bli svårt att hitta skatter utan ljus.
När jag var färdigt med min skattjakt så var jag hungrig. Så tänkte jag att jag skulle åka hem och laga någon mat. Jag såg en bild för jättelänge sedan som påminner om smörgåsen nedan. Alltså brödet och köttet (hamburgare). Jag forskade i min hjärna med vad jag var sugen på, och resultatet blev.....
Emil´s tacofest;
400 g blandfärs/köttfärs/svinfärs/kycklingfärs (färs helt enkelt).
8 brödskivor (i detta fall formfranska)
1 påse taco kryddor
1/2 lök
Finhacka löken och blanda alla ingredienser väl. Följ sedan stegen på bilden nedan. Stek med olivolja eller dylikt. Jag gillar olivolja bäst. Stek på lägre värme. Om du vill kan du steka på så låg värme så att köttet blir stekt men att inte brödet blir bränt. I mitt fall så steker jag lite färg på brödet och så kör jag in in ugnen på 150-170 grader ca 10 min. Kutta upp i fina bitar och servera. Emil´s tacofest går att servera med sallad, såser och dipp. Eller vad man nu föredrar...
Kvällens Exempel;
Guacamole;
1 avokado
1/2 lök
1 tomat
1 msk creme fraiche
citronsaft
salt & peppar
Rensa och mosa din handplockade, ekologiska och lokala avokado. Det vill säga om du har tillgång till sådan. Finhacka sedan löken och tomaten och rör ned i avokadon. Ha sedan ned creme fraiche, några droppar sitronsaft (så att inte avokadon blir röd), salt och peppar. Rör runt lite och smaka. Färdig.
Het creme fraiche;
3 msk creme fraiche
3-4 msk het salsa (beroende på hur het man vill ha det)
Mixa allt samman. Hokus pokus.....
När jag var färdigt med min skattjakt så var jag hungrig. Så tänkte jag att jag skulle åka hem och laga någon mat. Jag såg en bild för jättelänge sedan som påminner om smörgåsen nedan. Alltså brödet och köttet (hamburgare). Jag forskade i min hjärna med vad jag var sugen på, och resultatet blev.....
Emil´s tacofest;
400 g blandfärs/köttfärs/svinfärs/kycklingfärs (färs helt enkelt).
8 brödskivor (i detta fall formfranska)
1 påse taco kryddor
1/2 lök
Finhacka löken och blanda alla ingredienser väl. Följ sedan stegen på bilden nedan. Stek med olivolja eller dylikt. Jag gillar olivolja bäst. Stek på lägre värme. Om du vill kan du steka på så låg värme så att köttet blir stekt men att inte brödet blir bränt. I mitt fall så steker jag lite färg på brödet och så kör jag in in ugnen på 150-170 grader ca 10 min. Kutta upp i fina bitar och servera. Emil´s tacofest går att servera med sallad, såser och dipp. Eller vad man nu föredrar...
Guacamole;
1 avokado
1/2 lök
1 tomat
1 msk creme fraiche
citronsaft
salt & peppar
Rensa och mosa din handplockade, ekologiska och lokala avokado. Det vill säga om du har tillgång till sådan. Finhacka sedan löken och tomaten och rör ned i avokadon. Ha sedan ned creme fraiche, några droppar sitronsaft (så att inte avokadon blir röd), salt och peppar. Rör runt lite och smaka. Färdig.
Het creme fraiche;
3 msk creme fraiche
3-4 msk het salsa (beroende på hur het man vill ha det)
Mixa allt samman. Hokus pokus.....
onsdag 29 januari 2014
VART AR JAG?
Jag sitter har och kollar pa aktiviteter. Pa ting att gora pa annat hall. Pa ting att gora pa nasta semester. Vilket ar om en och en halv vecka. Jag sitter nu i ett frammande land och tangentbordet ar valdigt lustig. Pa Y platsen finner man bokstaven Z. Och pa Z platsen finner man bokstaven Y. Och sa finns aven bokstaven ö pa med, men det ar omojligt att gora STORT. Vart ar jag? Den som gissar ratt far en speciell present hemskickad. Den som aven kan gissa ratt pa vilken stad jag ar i, han/hon far aven en extra present hemskickad. VART AR JAG?
söndag 26 januari 2014
I väntan
Jag väntar med munnen öppen och full av luft. Jag väntar med hjärtat slående i bröstet. Jag väntar med fötterna i mina skor, som i sin tur nuddar golvet på flygplatsen. Jag väntar på att få smaka på något, kanske en smörgås. Jag väntar i förväntan (vitsig), jag väntar på fjäll, snö, ost och choklad. Jag väntar på min kära dam. Jag väntar, jag väntar och väntar. Jag väntar på att få gå på flyg Sk4111 och SK841. Endast så att jag kan få lukta på stinkande ost, pussa på Karin och att åka kälke ned för fjäll.
Jag väntar, I förväntansfull väntan.
lördag 25 januari 2014
Konst från 2013
En liten utställning av mina konstverk
Konstverk av BroderEmil
"hipstergroda" Målad i akryl. Började måla ett par brillor...
"dottie" Målad i olja. Målades samtidigt som kattis
"kattis" Målad i olja
kattis tog många veckor att måla. Olja torkar ju aldrig!
"snakeaff" Målad i akryl
snakeaff tog ett par dagar att få till. Och ändå så blev han solbränd.
Svalbard 2.0
78°N Svalbard
Part 2.0
21/4 - 25/4 2013
Nu på svenska!
Jag kommer ihåg en gång. Det var förra året. Ca en månad efter jag kom hem från Svalbard så åkte jag tillbaka igen. Det måste ha varit en Emilmagnet med 2013 i styrka. Jag diggar, diggade och diggat.Vart ska jag börja? Denna lilla historia kommer att vara inte så länge. Jag har varken tid eller ork att skriva så detaljerat som 78°N inlägget. Okej. Vi såg ingen ingen isbjörn.
Dag 1.
Bussen kom till dörren på Svinøya rorbuer (min dåvarande arbetsplats). Bussen plingade på och vi alla steg på. Bussen körde kort där efter de räknat upp så vi stämmer med siffrorna. Vi stämde såklart med siffrorna. Bussen luffade från Svolvær till Stokmarknes. Inkluderat i denna turen är en liten tur på 30 minuter med båt. Eller färja. Stokmarknes är även den staden som min lilla son Elliott är född. Väl i Stokmarknes så kastade bussen av oss på flygplatsen. Och där intog vi de första små ölarna. Vi flyger till Tromsø och sedan vidare till Longyearbyen. När vi landar på Longyearbyen flygplats så måste vi ta oss förbi den uppstoppade isbjörnen för att komma oss till den magiska bussen. På den magiska bussen så öppnar jag min lilla flaska whiskey. Jag kommer inte ihåg mer av den kvällen. Jag har hört roliga historier och tråkiga. Men inget farligt.
Dag 2. Vi vaknar och äter något. Är det denna dagen vi kör snöskoter till Barentsburg? Detta är det Ryska samhället på Svalbard. Väl där så drack vi obehagliga mängder vodka. Det är väl det man gör i Ryssland?. Vi är fortfarande i Norge. Och vi betalar 200 NOK för en flaska vodka över baren. Bara till middagen så kom Jerome med ett par flaskor. Kvällen blev kort för många, lång för vissa. Men vodkan drabbade alla. Stora och små, unga och grå. Det spelade ingen roll hur mycket eller hur många år man hade övat för att inte längre bli så full, för att inte längre hamna i det fulla drägg stadiet. Jag talar inte bara för mig själv. Även de duktiga pojkarna blev tagna. Ägaren och våran chef Ola. Han visade bilder på sina spyor i badkaret. Det såg coolt ut. Olas broder. Erik, han var förbannad. Han hade även velat ligga med den unga kvinnliga guiden. Och han hade gått in i fel rum och stökat sönder massa ting.
Slutsats; Alla historier från Barentsburg skulle egentligen stanna där. Men det är så kul att skriva.
Dag 3. Jag är så sjuk. Jag har aldrig kännt mig så här förut. Första tanken var vodkan (att den gjort mig så illa). Andra tanken var också vodkan. Jag drack inte bara vodka dock. På natten när jag gick och lade mig så drack jag väldigt mycket vatten, för att inte bli så otroligt bakfull. Jag frågade våran guide på dagen, när jag mådde som värst om det var bra att dricka kranvattnet i Barentsburg. Det skulle inte vara några problem. (Väl hemma så berättade Karin att det inte var smart att dricka vattnet där. Det innehöll en massa skit.)
Vi körde hem skotrarna till Longyearbyen. Självklart var det fest.
Dag 4. Jag var smartast, jag drack en ingen öl och gick och sov väldigt tidigt dag 3 och det resulterade i att jag mådde perfekt på denna dagen. Jag var fortfarande dålig av vattnet dock. Denna dagen gick vi till "Huset" och åt 3 rätters. Det var najs. På kvällen åkte vi hem. Vi flög till Tromsø och vidare till Leknes och buss hem till Svolvær.
Någon stans mellan så hade vi lite egentid. Då rökte vi, vi drack öl, vi spelade uno Vi shoppade billig alkohol och ciggaretter och gick på tur. Det var trevligt. Vi köpte även aktier av isbjörnar. Det smakade gott. Nästa gång jag far dit så vill jag äta isbjörn. Nom nom.
Dag 1.
Bussen kom till dörren på Svinøya rorbuer (min dåvarande arbetsplats). Bussen plingade på och vi alla steg på. Bussen körde kort där efter de räknat upp så vi stämmer med siffrorna. Vi stämde såklart med siffrorna. Bussen luffade från Svolvær till Stokmarknes. Inkluderat i denna turen är en liten tur på 30 minuter med båt. Eller färja. Stokmarknes är även den staden som min lilla son Elliott är född. Väl i Stokmarknes så kastade bussen av oss på flygplatsen. Och där intog vi de första små ölarna. Vi flyger till Tromsø och sedan vidare till Longyearbyen. När vi landar på Longyearbyen flygplats så måste vi ta oss förbi den uppstoppade isbjörnen för att komma oss till den magiska bussen. På den magiska bussen så öppnar jag min lilla flaska whiskey. Jag kommer inte ihåg mer av den kvällen. Jag har hört roliga historier och tråkiga. Men inget farligt.
Dag 2. Vi vaknar och äter något. Är det denna dagen vi kör snöskoter till Barentsburg? Detta är det Ryska samhället på Svalbard. Väl där så drack vi obehagliga mängder vodka. Det är väl det man gör i Ryssland?. Vi är fortfarande i Norge. Och vi betalar 200 NOK för en flaska vodka över baren. Bara till middagen så kom Jerome med ett par flaskor. Kvällen blev kort för många, lång för vissa. Men vodkan drabbade alla. Stora och små, unga och grå. Det spelade ingen roll hur mycket eller hur många år man hade övat för att inte längre bli så full, för att inte längre hamna i det fulla drägg stadiet. Jag talar inte bara för mig själv. Även de duktiga pojkarna blev tagna. Ägaren och våran chef Ola. Han visade bilder på sina spyor i badkaret. Det såg coolt ut. Olas broder. Erik, han var förbannad. Han hade även velat ligga med den unga kvinnliga guiden. Och han hade gått in i fel rum och stökat sönder massa ting.
Slutsats; Alla historier från Barentsburg skulle egentligen stanna där. Men det är så kul att skriva.
Dag 3. Jag är så sjuk. Jag har aldrig kännt mig så här förut. Första tanken var vodkan (att den gjort mig så illa). Andra tanken var också vodkan. Jag drack inte bara vodka dock. På natten när jag gick och lade mig så drack jag väldigt mycket vatten, för att inte bli så otroligt bakfull. Jag frågade våran guide på dagen, när jag mådde som värst om det var bra att dricka kranvattnet i Barentsburg. Det skulle inte vara några problem. (Väl hemma så berättade Karin att det inte var smart att dricka vattnet där. Det innehöll en massa skit.)
Vi körde hem skotrarna till Longyearbyen. Självklart var det fest.
Dag 4. Jag var smartast, jag drack en ingen öl och gick och sov väldigt tidigt dag 3 och det resulterade i att jag mådde perfekt på denna dagen. Jag var fortfarande dålig av vattnet dock. Denna dagen gick vi till "Huset" och åt 3 rätters. Det var najs. På kvällen åkte vi hem. Vi flög till Tromsø och vidare till Leknes och buss hem till Svolvær.
Någon stans mellan så hade vi lite egentid. Då rökte vi, vi drack öl, vi spelade uno Vi shoppade billig alkohol och ciggaretter och gick på tur. Det var trevligt. Vi köpte även aktier av isbjörnar. Det smakade gott. Nästa gång jag far dit så vill jag äta isbjörn. Nom nom.
Andras och jag
Här är jag inne i gruvan
Svettig och glad efter turen upp till gruvan
Radu och tokmarknes lufthavn.
Jerome
Barentsburg
Barentsburg
En klassisk turistig bild från Svalbard lufthavn
Andrei var väldigt INTE nöjd med widerøe små flygplan
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)













































